De afgelopen jaren heeft ons project bijna 100 talentvolle scholieren op de universiteit gekregen. Vorig jaar zaten we al op 99 en wij hoopten dit jaar ruim voorbij die mooie mijlpaal te gaan.
Helaas gebeurde dat niet. En de reden overviel ons ook.
Andere toetsing
Vorig jaar heeft de Ethiopische overheid namelijk het schoolsysteem hervormd met andere lesstof en andere toetsingsmethodes. Dit gold direct voor alle schooljaren, dus ook voor de scholieren die in hun laatste examenjaar zaten. Hun examen was ineens geheel anders dan waar ze zich tot dan toe op voorbereid hadden en de normering was omhoog geschroefd.
Het gevolg is dat daarom het afgelopen jaar geen enkele scholiere van ons project de vereiste score heeft gehaald.
Dit overviel niet alleen ons en onze projectorganisatie DEC, maar feitelijk alle scholen in Ethiopië. Waar normaal meer dan de helft van de scholieren de vereiste normering haalt, was dat nu slechts 3% in heel Ethiopië.
400 kilometer reizen
Wat meespeelde was dat de examens dit keer op universiteiten werden gehouden, waardoor onze scholieren circa 400 kilometer moesten reizen. Niet alleen waren ze erg vermoeid bij aankomst, ook het feit dat ze het examen moesten afleggen in een totaal vreemde omgeving, droeg niet bij aan hun prestaties.
Daar komt nog bij dat de veiligheid in het land op dit moment niet optimaal is en reizen over zulke afstanden sowieso een stressvolle onderneming. Overigens ook de reden dat wij als bestuur al een tijdje niet zelf kunnen afreizen naar het gebied, wat we zeker in deze tijd graag hadden gedaan.
Wij staan in nauw contact met DEC om te kijken hoe we de score voor onze meisjes de komende periodes weer omhoog kunnen krijgen. Nu de nieuwe lesstof bekend is en er ook inmiddels examens zijn geweest die als test kunnen dienen voor de volgende groep, hopen we dat we in de toekomst weer betere resultaten kunnen krijgen – al zal dat misschien niet meteen binnen een schooljaar gerealiseerd zijn. Zo’n drastische verandering heeft soms enige tijd nodig.
Teleurstelling
Uiteraard is het voor de scholieren in kwestie de grootste teleurstelling dat ze na vier jaar serieuze studie en toewijding nu niet naar de universiteit kunnen. Zelf vinden wij het als bestuur uiteraard ook erg frustrerend en we snappen ook dat jij als trouwe donateur niet gelukkig zult zijn dat er nu ineens geen meisjes naar de universiteit kunnen, terwijl dat wel de missie van ons project was.
Gelukkig hebben de aanpassingen niet geleid tot lagere prestaties in de andere schooljaren. In die klassen ging gemiddeld 85% van de leerlingen over naar het volgende jaar – een vergelijkbaar aantal met andere jaren. We hebben daarom goede hoop dat we ook in de examenklas snel weer op het goede niveau komen.
TVET-opleiding
Ook zijn alle schooljaren niet helemaal voor niets geweest voor de leerlingen die nu niet geslaagd zijn voor een plek op de universiteit. Ze kunnen nu nog wel terecht bij een zogeheten TVET-opleiding, die meer als een praktische beroepsopleiding geldt. Dat was altijd al een route voor de scholieren die het net niet hadden gered. Zo kunnen ze toch aan een toekomst werken die vele malen beter is dan ze zouden hebben gehad als ze niet die vier jaar school hadden gehad waar jij als donateur een bijdrage aan hebt geleverd.
Het doel blijft uiteraard wel dat we zoveel mogelijk meisjes naar de universiteit krijgen en we zullen er in samenwerking met DEC alles aan doen om dat de komende tijd weer te realiseren.
Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit bericht, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Vriendelijke groet,
namens Equal Education,
Vincent, Sander, Jan, Bastiaan